CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Search This Blog

Faeq Altamis

Fayyadh Alzam

Fizyanz Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

BENCINTA

Daisypath Friendship tickers

Monday, January 14, 2013

Puri Brokoli dan Sawi+ikan bilis

Ni lah rutin hujung minggu sekarang. Sediakan stok puri untuk Faeq. Minggu ni tema puri adalah green vege. Kahkahkah macam ini punya emak pun ada. Buat puri siap brtema bagai. Yelakan, hari tu dah macam dah terover buat puri bertema carrot siap ngan ayam ikan bagai. So minggu ni kene buat yang light2 sajork. Terimlah seadanya wahai anak.... 

Saje lah nak share resepi jugak... 

Puri Brokoli 
Bahan2 adalah brokoli sahaja. 
Cara membuat adalah dengan bantuan LB food processor. Potong2 brokoli sedang2 seperti yang anda rasa sesuai. Setting mesin dan stim. Sesudah stim, transfer masuk bekas pengisar dan putar... Kalo x smooth, letak air sikit. DAH SIAP! 

Puri sawi + ikan bilis. 
Bahan2 adalah sawi dan ikan bilis. 
Kuantiti agak2 la korang nak buat banyak mana untuk berapa hari. 
Owh.. Sawi tu saya guna sawi pendek sebab orang kata sawi ni kurang pahit. 
Cara buat saya basuh dan potong2 sawi tu. Pastu saya celur2 je saya tu sbb xmo bg dia terlalu masak. Kan nanti nak masak lagi masa membubur. Ikan bilis basuh rendam kejap bagi hilang masin dia. Pastu campak sekali dalam peeiuk mencelur sawi tadi. Agak2 dah layu angkat dan toskan. Sesudah itu dengan bantuan LB sekali lagi blend sampai jadi puri. Lepas dah siap sume saya simpan la... Ikut sukatan sesedap hati untuk sekali masak/makan.

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment