CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Search This Blog

Faeq Altamis

Fayyadh Alzam

Fizyanz Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

BENCINTA

Daisypath Friendship tickers

Saturday, December 29, 2012

Faeq Adat Turun Tanah

Hari Sabtu secara tiba-tiba saya bagitahu mama nak buat adat turun tanah Faeq. Faeq dah pandai berdiri apa sume dan kebetulan minggu depan saya nak pegi berjalan. Jadi ada baiknye la buat sekarang. So pagi tu pegi rumah nenek tanya apa2 yang diperlukan. Dan zass bawak sume askar batalion pegi econsave beli barang, balik dan siap masak. Takde jemput sape2 pun. Cuma sefamily dgn maksu dan anak2 dan jiran 2 3 orang mana yang ada je la. Sebenarnye ni adat ikutan orang2 jawa. So selagi ada yang tua, kita hormati. Mungkin ada yg kata bidaah la apa la kan. Tapi for me secara amnya sekadar buat tanpa niat yang bukan2. Lagi pun nenek cume bacakan ayat2 Al quran dan selawat.

1st step kitorang kena siapkan sedulang keperluan seharian like emas, makanan, buku, pensil, yasin dan apa2 jela korang nak letak. Handfone, ipad, ke apa ke letakla. Sebenarnya adalah makna di sebalik kalau bayi ambil apa benda dulu. Tapi sebab kitorang buat sesuka je jadinye memang tak tahula apa yang makne2 semua tu. 
 
 

 Dah sudah tu nenek akan baca2kan ayat2 Al Quran dan pijakkan Faeq ke tanah. Memang nampak dia macam geli geli pijak tanah lembik2 tu. 
 

Dah sudah nenek mandikan dia air bunga. Macam biasa 7 jenis bunga. Siram. Ntah kenapa budak ni meraung plak dia masuk air. Heeee

:: nota :: anak mak dah 9 bulan uols....

Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments:

Post a Comment