CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Search This Blog

Fizyanz Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

BENCINTA

Daisypath Friendship tickers

Friday, May 22, 2009

Insurans ???



Aku dah lupa la nk update kat uols ttg insurans masa aku jmp kwn aku mgu lepas2. Ok, camni, kan aku ade gtau aku jumpe kawan aku, angah tu n kan. Kan ke die dtg ngan kawan dia, llki . So kawan die ni la yg duk introduce kat aku pasal insurans tu. Anyway aku not so clear ttg insurans mana yg terbaik sbb die tunjuk mcm2 jenis insurans kat aku. Prudential, Takaful, Prudential BSN, AIA, Alliance, sume la n termasuk MCIS (yg betul2 dia apprach kat kami). Aku dengar ala2 jer tapi Mr Fizwan yg gigih mendengar. Aku bukan apa, uols tau, dari mula die nak buak topik ni die bukan nk menyuruh kite beli insurans yg mcmane slalu agent insurans buat tapi die asik bercerita yg die leh buat duit dengan insurans ni. Ok, become more interting kat part ni la...
Mmg die nak kite beli insurans die tapi die asik bercerita yg die buat duit ngan insurans, bukan beli insurans untuk kecemasan. Uols bayangkan, die boleh smpai tahap, sakit skit masuk sepital, duk berhari2 n claim insurans die utk dapatkan elaun sampai ribu riban sbb kene admitted. Rasanya tetiap bulan kalo boleh nk kene admit n collect all the insurans/allowance money from insurans. Uols tau, dorang sampai ada 6-7 policy semata n dapatkan elaun yg banyak. My frenz tu kene admitted 4 6 day, n she's got the claimed money around RM18K (mengikut apa yg die kata k..) so, can u imagine wat are in their mind n the purpose buying the insurans.

For me insurans is for our emergency case tapi pada dorang, wat duit dengan insurans yg dorang bayar tetiap bulan tu. Dorang sampai sanggup ikat perut beberapa bulan tuk bayar insurans arond RM1k++ n claim for RM xx++ after admitted (dah leh onjoy la bagai ngan duit dapat tu). Mmg la kalo dgr pasal duit sume org nk. Lagi dengan cara mudah. Sape x nak, aku pun nk... N yg best die leh dengan bangga gtau kat kami, ada la client die yg beli insurans, admitted n got the claimed money, duit tu die wat kahwin. Ha, tgk, konsep dah salah..Ntah la, pandangan n pendapat setiap sorang lain2. But for me, its not releven. Kalo tujuan kite untuk kemudahan saat2 kecemasan, itu ok.. N lagi, dorang leh gune konsep ape tau, konsep kereta. Katanya, kalo kite beli kete, bayar tetiap bulan, mst la kite nk gunakan sbb dah bayar. So mcm tu la jugak ngan insurans. Dah bayar monthly, gunala, amik benefitnye.


Hello !! ko beli kete untuk apa?? untuk ko guna bile ko memerlukan kan? untuk g balik keje, saat2 ko MEMERLUKAN transport untuk ko bergerak kan? ko xde saje2 duk dalam kete tu tiap saat kan? Kalo xde tujuan ko x naik kete tu kan? so, ko kene ingat gak, insurans pun gtu gak. Sume benda dalam dunia ni ko wat sbb ko memerlukan. tapi biar dengan cara yg betul jgn salah gunakan.mcm ko nk minum, waktu ko dhg, ko minum.nape ko x terus je teguk air tu 24 jam? So samala...medical insurans tu untuk biayai perubatan korang waktu ko betul2 mmerlukan. bukan ko x sakit, cari penyakit, admitted n tagih duit. Aduh !!! aku x reti la ngan org leh terpk nk wat cara tu. Ko wat all the private hospital mcm umah kedua ko. Kuar masuk sume sepital samapi leh komen sepital mane yg best n x? Ko sihat, cukup sifat luar dan dalam, gune tng empat kerat ko, cari rezki yg halal bg anak2 n diri ko sendiri makan.

Ko ingat ko masuk sepital, n bayar ribu riban,doc x wat pape kat korang. Alo bro, dorang pun niaga gak, kalo boleh dorang nk guna sume apa jadah testing machine yg ada kat lab tu utk test korang. Ubat2an yang ada kat tangan dorang, dorang akan bg kat ko makan n apa kaedah bagai utk dapatkan bayaran. Ko tau ke prescription apa yg dah ade kat badan korang n apa kesannye utk jangka masa panjang?? tau?? tau?? Ha... xtau kan sbb doc xkan ceramah kat ko berjela2. paling tidak, doc akan kata "ini yg terbaik untuk ubati penyakit kamu." Betul?? betul........

So, lo pk la sendirik !! n aku mtk maaf kalo ade yg terasa ati ngan en3 aku kali ni. Kalo korang nk kondem aku ker, sound derek ke, silakan sbb aku xkan nk menjawab balik segala tentangan korang BCOZ for me, this is my opinion. Suke x suke, its up 2 uols... End...

No comments:

Post a Comment